Dieta Trzustkowa – Na Trzustkę

Kategoria:

99.00 

Ilość Dni: 7
Ilość posiłków w ciągu dnia:
5
Kaloryczność: 1600 kcal lub 2500 kcal
Możliwość powtarzania: Tak
Czas wysłania: do 12h
Plan dietetyczny zawiera:

📋  7-Dniowy Jadłospis
🛒  Lista Zakupów
📝  Wydruk na Lodówkę

Wyczyść

Jak wygląda dieta trzustkowa?

Kiedy zostaje stwierdzone ostre lub przewlekłe zapalenie trzustki – jedno jest pewne – tylko odpowiednio skomponowana dieta, uwzględniająca stan osoby chorej, może znacząco wpłynąć na samopoczucie oraz to, jaki będzie przebieg choroby. Jadłospis przy problemach z trzustką to podstawa. Źle prowadzony sposób żywienia, może doprowadzić do chorób współzależnych, takich jak cukrzyca, a nawet zagrażać życiu.

Czym charakteryzuje się dieta w przewlekłym zapaleniu trzustki?

Jest to przede wszystkim – dieta niskotłuszczowa:

  • Dieta jest zmodyfikowaną formą diety lekkostrawnej (z monitorowaniem spożycia dziennej ilości tłuszczu, ograniczając tłuszcz pochodzenia zwierzęcego). Prawidłowy dzienny rozkład energii: 15% z białka, 20% z tłuszczu i 65% z węglowodanów. Przy czym, należy dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych i witamin.
  • Dozwolone tłuszcze to głównie tłuszcze pochodzenia roślinnego: olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej kokosowy, olej lniany (król omega-3). W umiarkowanych ilościach, można używać masła 82% (najlepiej prawdziwe extra lub osełkowe).
  • W diecie, ze względu na ograniczoną ilość tłuszczu, mogą pojawić się niedobory witamin: A, D, E, K – rozpuszczalnych tylko w tłuszczach, dlatego należy zwiększyć ilość warzyw i owoców bogatych w karotenoidy, czyli większość zielonych (szpinak, jarmuż, sałata) i czerwonych, pomarańczowych (dozwolony będzie pomidor bez skóry, dynia, marchew, brzoskwinia, morela, mango, melon).
  • Najważniejsza jest liczba posiłków i ich systematyczność. W ciągu dnia zaleca się stosowanie 4-5 posiłków w niewielkich ilościach, za to regularnie.

Istotną cechą jadłospisu z uwzględnieniem chorób trzustki jest, nie tylko zbilansowany rozkład proporcji między białkiem, tłuszczem i węglowodanami, ale także sposób przygotowania posiłków. Przede wszystkim będą to potrawy gotowane w wodzie lub na parze. Warzywa podaje się głównie gotowane lub rozdrobnione na puree. W postaci surowej dozwolone będą wyłącznie soki i przeciery. Ponadto układanie planu diety jest w oparciu o tabelę produktów zalecanych i przeciwwskazanych w diecie z ograniczeniem tłuszczu, dlatego jadłospis daje 100% gwarancji, że jemy prawidłowo i właściwie.

Dieta trzustkowa to obowiązek

To, co jesz, może mieć ogromny wpływ na to, jak się czujesz, zwłaszcza jeśli masz zapalenie trzustki – stan, który pojawia się, gdy narząd, który powoduje zapalenie enzymów trawiennych, ulega zapaleniu. Jeśli zwracasz szczególną uwagę na swoją dietę, możesz złagodzić ból brzucha związany z tą chorobą. Wybór odpowiedniego planu żywieniowego może spowodować przerwę bólach trzustki i pomóc w jej wyzdrowieniu. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jakie pokarmy możesz jeść, których unikać i jak te wybory mogą wpłynąć na Twój organizm.

W przypadku przewlekłego zapalenia trzustki organizm nie jest w stanie wytworzyć wystarczającej ilości enzymów trawiennych do wchłaniania składników odżywczych z pożywienia. Z biegiem czasu możesz stać się niedożywiony lub stracić niezdrowo na wadze.  Jednak zmiany w diecie nie wpływają jednakowo na wszystkich pacjentów. Efekty będą zależeć od tego, czy masz ostry czy przewlekły przypadek zapalenia trzustki.

Najlepsze pokarmy na zapalenie trzustki

Dieta przyjazna trzustce jest bogata w białko z chudego mięsa oraz uboga w tłuszcze zwierzęce i cukry proste.

  • Warzywa
  • Owoc
  • Pełnoziarniste
  • Fasola, soczewica
  • Niskotłuszczowe lub beztłuszczowe produkty mleczne (mleko migdałowe lub lniane)

Korzystne są również pokarmy bogate w przeciwutleniacze, takie jak ciemnolistne warzywa, czerwone jagody, jagody, słodkie ziemniaki, winogrona, marchew, orzechy i granaty. Ale jedz z umiarem awokado, oliwę z oliwek, tłuste ryby, orzechy i nasiona.

Dlaczego te produkty są przydatne?

Skupienie się na warzywach, owocach i produktach pełnoziarnistych ogranicza spożycie cholesterolu i zwiększa spożycie błonnika. Zmniejszy to ryzyko rozwoju kamieni żółciowych lub wysokich trójglicerydów, które są głównymi przyczynami ostrego zapalenia trzustki. Przeciwutleniacze zwalczają wolne rodniki w organizmie i pomagają zmniejszyć stan zapalny. Dodanie średniołańcuchowych trójglicerydów – tłuszczów często pochodzących z oleju kokosowego lub oleju z ziaren palmowych – może również pomóc poprawić wchłanianie składników odżywczych w przewlekłym zapaleniu trzustki.

Najgorsze jedzenie na zapalenie trzustki

Jeśli to możliwe, unikaj smażonych lub wysokotłuszczowych potraw, a także pokarmów bogatych w cukier. Podobna specyfikacja żywieniowa występuje w diecie dla cukrzyka.

Pamiętaj, aby ograniczyć następujące elementy:

  • Czerwone mięso.
  • Podroby
  • Frytki, chipsy ziemniaczane.
  • Majonez.
  • Margaryna, masło.
  • Całe produkty mleczne.
  • Ciasta.
  • Słodzone napoje.

Dlaczego te produkty są szkodliwe?

Twoja trzustka przetwarza większość spożywanego tłuszczu. Im więcej jesz, tym mocniej pracuje twoja trzustka. Pokarmy bogate w tłuszcze i cukry proste również zwiększą poziom trójglicerydów. Zwiększa to ilość tłuszczu we krwi i zwiększa ryzyko wystąpienia ostrego zapalenia trzustki. Badania pokazują również, że przetworzone mięso i czerwone mięso zwiększają ryzyko raka trzustki.

 

Porzeczkowa 14b | 55-002 Kamieniec Wrocławski
Pon-Sob: 9:00-18:00

Bądź na Bieżąco

Dodaj swój adres email i otrzymuj powiadomienia o nowościach i promocjach.