Dieta Anemia

Kategoria:

49.00 

Ilość Dni: 7
Ilość posiłków w ciągu dnia:
5
Kaloryczność: 1600 kcal lub 2500 kcal
Możliwość powtarzania: Tak
Czas wysłania: do 12h
Plan dietetyczny zawiera:

📋  7-Dniowy Jadłospis
🛒  Lista Zakupów
📝  Wydruk na Lodówkę

Wyczyść

Co to jest jest dieta anemia?

Anemia, czyli niedokrwistość to stan organizmu, w którym niedobory i zaburzenia żywieniowe doprowadziły do znacznego pogorszenia samopoczucia (bladość, osłabienie, omdlenia, zanik miesiączki, czy spadek odpowiedniej ilości żelaza, co jest znaczące dla kobiet będących w ciąży). Czy jesteś gotowy rozpocząć dieta anemia?

Istnieje wiele przyczyn anemii, ale najczęstszą przyczyną jest niedobór żelaza. Niedokrwistość lub niedokrwistość to stan, w którym stężenie hemoglobiny jest wyraźnie obniżone, a liczba czerwonych krwinek i wskaźnik hematokrytu spada. Podstawowe badania krwi często mogą wykazać, że twoje ciało ma anemię. I wcale nie jest to rzadka choroba, a szacuje się, że na anemię cierpi 1,5 miliarda ludzi na całym świecie. Głównymi przyczynami niedoboru żelaza prowadzącymi do anemii są: utrata krwi (np. z powodu menstruacji, ran), upośledzenie wchłaniania żelaza lub brak żelaza w diecie. Dieta anemia jest jednym z najważniejszych elementów leczenia anemii. Jak więc powinna wyglądać dieta anemiczna? Co więc warto wprowadzić do menu, a czego unikać?

Najczęstszym rodzajem anemii jest niedobór żelaza w diecie. W organizmie człowieka żelazo jest składnikiem hemu, który wraz z częścią białkową tworzy czerwony barwnik krwi – hemoglobinę. Dzięki niej następuje transport z płuc i uwalnianie tlenu z tkanek. Jest także składnikiem mioglobiny – barwnika mięśniowego odpowiedzialnego za magazynowanie tlenu oraz składnika wielu enzymów.

Na jakie elementy należy zwrócić uwagę w diecie przy niedokrwistości?

  1. W pierwszej kolejności zdrowe, idealnie zbilansowane pod względem
    makroskładników posiłki.
  2. Zachowanie odpowiedniej ilości, czyli pięć mniejszych posiłków (trzy główne i dwa mniejsze) w regularnych odstępach czasu, dla przyzwyczajenia organizmu do stałych dostaw pożywienia. Taki schemat doskonale reguluje metabolizm, bez magazynowania niepotrzebnego tłuszczu.
  3. Wyłącznie zdrowe, pełnoziarniste produkty w postaci grubych kasz, ryżów, ziaren, nienasyconych kwasów tłuszczowych najlepszej jakości, orzechy, drób, ryby, jajka.
  4. Całkowita eliminacja produktów przetworzonych, gotowych słodyczy, czy wyrobów cukierniczych, półproduktów, glutaminianu sodu, fast foodów, czy słonych przekąsek!
  5. Właściwie zbilansowane ilości błonnika, żelaza, magnezu i kwasu foliowego w odpowiednio dobranych produktach. Podstawę diety stanowią naturalne, sezonowe produkty!!!
  6. Zwrócenie szczególnej uwagi na włączenie w dietę produktów z dużą zawartością żelaza. To z produktów mięsnych, będzie przyswajane w większej ilości, niż to z produktów pochodzenia roślinnego, ale włączamy zarówno hemowe, jak i niehemowe nośniki żelaza, przy czym warto zwrócić uwagę na obecność witaminy C w posiłkach, która zwiększa tą wchłanialność!
  7. Dla przeciwieństwa ograniczamy produkty, które blokują wchłanianie żelaza: zbyt duża ilość błonnika pokarmowego, szczawianów, polifenoli (kawa, czerwone wino), tanin (herbata, kakao, orzechy).

Dieta w anemii – te produkty warto uwzględnić przy niedoborach żelaza

  • mięso: drób, wołowina
  • podroby
  • suche nasiona roślin strączkowych
  • pieczywo, produkty zbożowe pełnoziarniste
  • produkty mleczne, jaja, ryby, orzechy, pestki, nasiona
  • zielone warzywa (brokuł, natka pietruszki, szpinak, brukselka oraz buraki).

Dobrze zbilansowany plan dietetyczny daje możliwość szybkiego uzupełnienia niedoborów żywieniowych. To również świetna okazja do poprawienia stanu zdrowia i jakości dotychczasowego sposobu odżywiania!

Jaką rolę w anemii odgrywa dieta i inne czynniki?

Dieta anemia może wpływać na wchłanianie żelaza w jelitach. Osoby, które jedzą bogate w żelazo, mogą szczególnie zapobiegać niedokrwistości z niedoboru żelaza. Oprócz mięsa, jako źródło żelaza szczególnie polecane są dania z ziarnami pszenicy, prosa czy owsa, a także z roślin strączkowych. Pokarmy zawierające witaminę C poprawiają wchłanianie. Dla wegetarian może być na przykład opłacalne połączenie musli zbożowych ze szklanką świeżo wyciśniętego soku pomarańczowego.

Natomiast garbniki z kawy, czarnej herbaty czy rabarbaru hamują wchłanianie żelaza. Ponadto niektóre leki, takie jak leki zobojętniające sok żołądkowy, pogarszają wchłanianie żelaza. Pacjenci powinni omówić przyjmowane leki z lekarzem. Nikt nie powinien przyjmować suplementów żelaza bez konsultacji z lekarzem. Dawkę należy regularnie monitorować i dokładnie sprawdzać.

Żywienie ma ogromne znaczenie przy wielu chorobach, dlatego zaleca się stosowanie m.in. diety dna moczanowa wszystkim, którzy chorują na nią

Niewystarczające spożycie żelaza przy niedokrwistości

Niedostateczna podaż żelaza w diecie może wynikać np. z jednolitej diety bezmięsnej lub zbyt jednostronnej. Szczególnie dotknięte są niemowlęta, małe dzieci, wegetarianie, osoby z zaburzeniami odżywiania i alkoholicy. Należy to odróżnić od niewystarczającego spożycia żelaza z powodu zwiększonego zapotrzebowania na żelazo. Oprócz wzrostu zapotrzebowania podczas, ciąży i karmienia piersią można również wziąć pod uwagę zwiększone zapotrzebowanie na żelazo w związku z leczeniem niedoboru witaminy B12 i / lub kwasu foliowego.