Dieta Woreczek Żółciowy

Kategoria:

99.00 

Ilość Dni: 7
Ilość posiłków w ciągu dnia:
5
Kaloryczność: 1600 kcal lub 2500 kcal
Możliwość powtarzania: Tak
Czas wysłania: do 12h
Plan dietetyczny zawiera:

📋  7-Dniowy Jadłospis
🛒  Lista Zakupów
📝  Wydruk na Lodówkę

Wyczyść

Jaka powinna być dieta na woreczek żółciowy?

Większość ludzi nigdy nie myśli o zdrowiu swojego pęcherzyka żółciowego. Organ w kształcie gruszki pełni ważną rolę, gromadząc i przechowując żółć – płyn, który pomaga organizmowi trawić tłuszcze. Ale w przeciwieństwie do serca, wątroby i nerek, woreczek żółciowy nie jest konieczny do utrzymania zdrowego i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nawet jeśli nie działa tak dobrze, jak powinien i rozwijają się kamienie żółciowe, większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, że istnieje problem. Jednak u niewielkiego odsetka ludzi kamienie żółciowe mogą wywoływać różne objawy, takie jak ból brzucha, wzdęcia, nudności i wymioty. Kiedy objawy kamicy żółciowej są częste, nawracające i szczególnie nieprzyjemne, typowym leczeniem jest operacja usunięcia pęcherzyka żółciowego. Chociaż dieta nie powoduje bezpośrednio problemów z woreczkiem żółciowym – i ich nie wyleczy – obserwowanie tego, co jesz i utrzymywanie prawidłowej wagi, może pomóc w zapobieganiu tworzeniu się kamieni żółciowych i uniknąć dyskomfortu, jeśli pojawią się kamienie żółciowe.

Ryzyko związane z dietą i kamieniami żółciowymi
Szereg czynników ryzyka przyczynia się do powstawania kamieni żółciowych, w tym historia rodzinna kamieni żółciowych i płeć. Kobiety mają dwa razy większe prawdopodobieństwo ich rozwoju niż mężczyźni. Ważnym czynnikiem jest również masa ciała; ryzyko kamieni żółciowych jest wyższe u osób z nadwagą i otyłością. Diety bogate w tłuszcze i cholesterol oraz ubogie w błonnik wydają się odgrywać pewną rolę. Jeśli masz nadwagę, spróbuj schudnąć; ale rób to stopniowo. Istnieje związek między szybką utratą wagi a tworzeniem się kamieni żółciowych. Diety typu crash lub „jo-jo” mogą powodować, że wątroba uwalnia więcej cholesterolu do żółci, zaburzając normalną równowagę cholesterolu i soli żółciowych. Ten dodatkowy cholesterol może formować się w kryształy, prowadząc do kamieni żółciowych.

Zdrowa żywność dla pęcherzyka żółciowego
Niezależnie od tego, czy jesteś zagrożony kamieniami żółciowymi, zawsze dobrym pomysłem jest utrzymywanie zdrowej wagi ciała i stosowanie diety o niskiej zawartości tłuszczu i cholesterolu, umiarkowanej ilości kalorii i wysokiej zawartości błonnika. Wszystkie poniższe produkty są zdrową żywnością dla twojego pęcherzyka żółciowego, a także reszty twojego ciała:

  • Świeże owoce i warzywa
  • Pełnoziarniste (pieczywo pełnoziarniste, brązowy ryż, płatki owsiane, płatki z otrębów)
  • Chude mięso, drób i ryby
  • Niskotłuszczowe produkty mleczne

Niektóre produkty spożywcze zostały przebadane pod kątem ich potencjału zapobiegania problemom z woreczkiem żółciowym lub zmniejszania objawów. Na przykład niektóre badania wykazały, że picie kawy z kofeiną zmniejsza ryzyko wystąpienia kamieni żółciowych zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet. Picie umiarkowanych ilości alkoholu wiąże się również ze zmniejszoną częstością występowania kamieni żółciowych. W jednym z badań kobiety, które jadły co najmniej jedną porcję orzeszków ziemnych dziennie, miały o 20% mniejsze prawdopodobieństwo usunięcia pęcherzyka żółciowego w porównaniu z kobietami, które rzadko jadły orzeszki ziemne lub masło orzechowe.

Pokarmy, których należy unikać w przypadku problemów z woreczkiem żółciowym
Naukowcy twierdzą, że wiele objawów woreczka żółciowego wynika z nowoczesnej zachodniej diety, która jest bogata w rafinowane węglowodany i tłuszcze nasycone. Zmiana diety nie pozbędzie się kamieni żółciowych, które już się tam znajdują, ale spożywanie zdrowej, zbilansowanej różnorodności składników odżywczych oraz ograniczenie ilości spożywanych tłuszczów nasyconych i pokarmów bogatych w cholesterol może pomóc złagodzić objawy. Staraj się unikać lub ograniczać te wysokotłuszczowe pokarmy w swojej diecie:

  • Smażone jedzenie
  • Żywność wysoko przetworzona (pączki, ciasta, ciasteczka)
  • Pełnomleczne produkty mleczne (ser, lody, masło)
  • Tłuste czerwone mięso

Unikaj także diet bardzo niskokalorycznych. Jeśli masz nadwagę, staraj się stopniowo tracić na wadze od 1 do 2 funtów tygodniowo, przestrzegając zdrowej, dobrze zbilansowanej diety i regularnie ćwicząc. Zawsze dieta pod nadzorem lekarza. Jeśli nadal masz objawy, skontaktuj się z lekarzem. Możesz potrzebować operacji usunięcia pęcherzyka żółciowego.