Dieta Woreczek Żółciowy

Kategoria:

49.00 

Ilość Dni: 7
Ilość posiłków w ciągu dnia:
5
Kaloryczność: 1600 kcal lub 2500 kcal
Możliwość powtarzania: Tak
Czas wysłania: do 12h
Plan dietetyczny zawiera:

📋  7-Dniowy Jadłospis
🛒  Lista Zakupów
📝  Wydruk na Lodówkę

Wyczyść

Jaka powinna być dieta na woreczek żółciowy?

Większość ludzi nigdy nie myśli o zdrowiu swojego pęcherzyka żółciowego. Organ w kształcie gruszki pełni ważną rolę, gromadząc i przechowując żółć – płyn, który pomaga organizmowi trawić tłuszcze. Ale w przeciwieństwie do serca, wątroby i nerek, woreczek żółciowy nie jest konieczny do utrzymania zdrowego i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nawet jeśli nie działa tak dobrze, jak powinien i rozwijają się kamienie żółciowe, większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, że istnieje problem. Jak myślisz dieta woreczek żółciowy jest dla Ciebie? Jednak u niewielkiego odsetka ludzi kamienie żółciowe mogą wywoływać różne objawy, takie jak ból brzucha, wzdęcia, nudności i wymioty. Kiedy objawy kamicy żółciowej są częste, nawracające i szczególnie nieprzyjemne, typowym leczeniem jest operacja usunięcia pęcherzyka żółciowego. Chociaż dieta nie powoduje bezpośrednio problemów z woreczkiem żółciowym – i ich nie wyleczy – obserwowanie tego, co jesz i utrzymywanie prawidłowej wagi, może pomóc w zapobieganiu tworzeniu się kamieni żółciowych i uniknąć dyskomfortu, jeśli pojawią się kamienie żółciowe.

Ryzyko związane z dietą i kamieniami żółciowymi
Szereg czynników ryzyka przyczynia się do powstawania kamieni żółciowych, w tym historia rodzinna kamieni żółciowych i płeć. Kobiety mają dwa razy większe prawdopodobieństwo ich rozwoju niż mężczyźni. Ważnym czynnikiem jest również masa ciała; ryzyko kamieni żółciowych jest wyższe u osób z nadwagą i otyłością. Diety bogate w tłuszcze i cholesterol oraz ubogie w błonnik wydają się odgrywać pewną rolę. Jeśli masz nadwagę, spróbuj schudnąć; ale rób to stopniowo. Istnieje związek między szybką utratą wagi a tworzeniem się kamieni żółciowych. Diety typu crash lub „jo-jo” mogą powodować, że wątroba uwalnia więcej cholesterolu do żółci, zaburzając normalną równowagę cholesterolu i soli żółciowych. Ten dodatkowy cholesterol może formować się w kryształy, prowadząc do kamieni żółciowych. Dieta woreczek żółciowy jest dietą ściśle określoną zasadami medycznymi.

Zdrowa żywność dla pęcherzyka żółciowego
Niezależnie od tego, czy jesteś zagrożony kamieniami żółciowymi, zawsze dobrym pomysłem jest utrzymywanie zdrowej wagi ciała i stosowanie diety o niskiej zawartości tłuszczu i cholesterolu, umiarkowanej ilości kalorii i wysokiej zawartości błonnika. Wszystkie poniższe produkty są zdrową żywnością dla twojego pęcherzyka żółciowego, a także reszty twojego ciała:

  • Świeże owoce i warzywa
  • Pełnoziarniste (pieczywo pełnoziarniste, brązowy ryż, płatki owsiane, płatki z otrębów)
  • Chude mięso, drób i ryby
  • Niskotłuszczowe produkty mleczne

Niektóre produkty spożywcze zostały przebadane pod kątem ich potencjału zapobiegania problemom z woreczkiem żółciowym lub zmniejszania objawów. Na przykład niektóre badania wykazały, że picie kawy z kofeiną zmniejsza ryzyko wystąpienia kamieni żółciowych zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet. Picie umiarkowanych ilości alkoholu wiąże się również ze zmniejszoną częstością występowania kamieni żółciowych. W jednym z badań kobiety, które jadły co najmniej jedną porcję orzeszków ziemnych dziennie, miały o 20% mniejsze prawdopodobieństwo usunięcia pęcherzyka żółciowego w porównaniu z kobietami, które rzadko jadły orzeszki ziemne lub masło orzechowe.

Pokarmy, których należy unikać w przypadku problemów z woreczkiem żółciowym
Naukowcy twierdzą, że wiele objawów woreczka żółciowego wynika z nowoczesnej zachodniej diety, która jest bogata w rafinowane węglowodany i tłuszcze nasycone. Zmiana diety nie pozbędzie się kamieni żółciowych, które już się tam znajdują, ale spożywanie zdrowej, zbilansowanej różnorodności składników odżywczych oraz ograniczenie ilości spożywanych tłuszczów nasyconych i pokarmów bogatych w cholesterol może pomóc złagodzić objawy. Staraj się unikać lub ograniczać te wysokotłuszczowe pokarmy w swojej diecie:

  • Smażone jedzenie
  • Żywność wysoko przetworzona (pączki, ciasta, ciasteczka)
  • Pełnomleczne produkty mleczne (ser, lody, masło)
  • Tłuste czerwone mięso

Unikaj także diet bardzo niskokalorycznych. Jeśli masz nadwagę, staraj się stopniowo tracić na wadze od 1 do 2 funtów tygodniowo, przestrzegając zdrowej, dobrze zbilansowanej diety i regularnie ćwicząc. Zawsze dieta pod nadzorem lekarza. Jeśli nadal masz objawy, skontaktuj się z lekarzem. Możesz potrzebować operacji usunięcia pęcherzyka żółciowego.