Dieta Zespół Jelita Drażliwego

Kategoria:

49.00 

Ilość Dni: 7
Ilość posiłków w ciągu dnia:
5
Kaloryczność: 1600 kcal lub 2500 kcal
Możliwość powtarzania: Tak
Czas wysłania: do 12h
Plan dietetyczny zawiera:

📋  7-Dniowy Jadłospis
🛒  Lista Zakupów
📝  Wydruk na Lodówkę

Wyczyść

Zespół jelita drażliwego (IBS) jest najczęstszym schorzeniem układu pokarmowego. Występuje u 10-20% populacji i dwukrotnie częściej dotyka kobiety niż mężczyzn. Pojawia się w wieku dorosłym, zwykle między 20 a 40 rokiem życia. Jak leczy się zespół jelita drażliwego? Dieta to najważniejszy element leczenia. Oprócz ogólnych zaleceń, takich jak regularne spożywanie posiłków czy ograniczanie kawy i alkoholu, menu dla osób z IBS powinno być dobierane indywidualnie. Pokarmy, które zaostrzają objawy danej osoby, należy wyeliminować z diety.

W przypadku zespołu jelita drażliwego dietę należy dostosować indywidualnie. Należy zidentyfikować składniki diety, które powodują niepożądane objawy u osoby. Jak to zrobić? Najłatwiej to zrobić, żeby zanotować, co jedliśmy przez kilka dni i jakie objawy towarzyszyły nam po każdym posiłku. Należy wtedy przeanalizować poszczególne schorzenia, najlepiej z pomocą dietetyka i na tej podstawie wykluczyć z diety szkodliwe produkty.

Dieta zespół jelita drażliwego może się różnić w zależności od jego postaci. Zespół jelita drażliwego z biegunką wymaga diety lekkostrawnej, która redukuje tłuszcz i nierozpuszczalny błonnik pokarmowy, takiej jak otręby, chleb pełnoziarnisty, kasza, czarny ryż, migdały, orzechy, mak, warzywa oraz skórki i nasiona owoce. Zamiast tego dieta powinna zawierać błonnik rozpuszczalny, taki jak owoce, delikatne warzywa, płatki owsiane błyskawiczne. Zespół jelita drażliwego, którego objawem są zaparcia, wymaga diety wysokoresztkowej, czyli zwiększonego błonnika rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego. Zalecana ilość błonnika to 30-50 gramów dziennie.

Ogólne wskazówki dotyczące łagodzenia objawów zespołu jelita drażliwego

Należy:

  • gotuj domowe posiłki ze świeżych składników, kiedy tylko możesz
  • prowadź dziennik tego, co jesz i wszelkich objawów
  • spróbuj znaleźć sposób na relaks
  • dużo ćwicz
  • wypróbuj probiotyki przez miesiąc, aby sprawdzić, czy pomagają

Nie należy: 

  • nie opóźniaj ani nie pomijaj posiłków
  • nie jedz zbyt szybko
  • nie jedz dużo tłustych, pikantnych lub przetworzonych potraw
  • nie jedz więcej niż 3 porcje świeżych owoców dziennie (porcja to 80g)
  • nie pij więcej niż 3 filiżanki herbaty lub kawy dziennie
  • nie pij dużo alkoholu ani napojów gazowanych

Jak złagodzić wzdęcia i skurcze

  • regularnie jedz owies (np. owsiankę)
  • spożywać do 1 łyżki siemienia lnianego (całego lub mielonego) dziennie
  • unikaj pokarmów ciężkostrawnych (takich jak kapusta, brokuły, kalafior, brukselka, fasola, cebula i suszone owoce)
  • unikaj produktów zawierających słodzik o nazwie sorbitol
  • zapytaj farmaceutę o leki, które mogą pomóc, takie jak Buscopan lub olejek miętowy

Jak zmniejszyć biegunkę

  • ograniczyć pokarmy bogate w błonnik, takie jak produkty pełnoziarniste (takie jak brązowy chleb i brązowy ryż), orzechy i nasiona
  • unikaj produktów zawierających słodzik o nazwie sorbitol
    zapytaj farmaceutę o leki, które mogą pomóc, np. Imodium (loperamid). Jeśli nadal masz biegunkę, upewnij się, że pijesz dużo wody, aby uniknąć odwodnienia .

Jak złagodzić zaparcia

  • pij dużo wody, by zmiękczyć kał
  • zwiększyć ilość spożywanego błonnika rozpuszczalnego – dobre pokarmy to owies, rośliny strączkowe, marchew, obrane ziemniaki i siemię lniane (całe lub mielone)