Dieta Celiakia

Ilość Dni: 7
Ilość posiłków w ciągu dnia:
5
Kaloryczność: 1600 kcal lub 2500 kcal
Możliwość powtarzania: Tak
Czas wysłania: do 12h
Plan dietetyczny zawiera:

📋  7-Dniowy Jadłospis
🛒  Lista Zakupów
📝  Wydruk na Lodówkę

100.00 

dieta jadłospis celiakia

Co znajdziesz w zamówionym planie żywieniowym?

7-Dniowy Jadłospis – Dieta Celiakia

W jadłospisie znajdziesz sprawdzone przepisy na potrawy bezglutenowe o wybranej kaloryczności każdego dnia. Wszystkie potrawy w planie żywieniowym są pyszne i polecane przez wielu klientów. Dzięki 7 dniowemu planu dietetycznemu nauczysz się sposobu żywienia, który pomoże Ci pokonać i uciszyć objawy celiakii.

Lista Zakupów

Lista zakupów na cały tydzień w jednym miejscu. 

Wydruk na Lodówkę

Skrót jadłospisu na jednej kartce a4 do powieszenia na lodówce.

Życzę miłego tygodnia z moim jadłospisem:
Dietetyk – Kamila Małucha

Dla kogo dieta celiakia?

Dieta celiakia w pierwszej kolejności przeznaczona jest dla osób ze zdiagnozowaną celiakią, czyli autoimmunologiczną chorobą o podłożu genetycznym – trwającą całe życie, polegającą na nietolerancji glutenu i białka znajdującego się w zbożach (pszenicy, życie, owsie i jęczmieniu). Te osoby muszą rygorystycznie przestrzegać diety!

Oprócz zdiagnozowanej celiakii, są również przypadki występowania nietolerancji glutenu, bądź też nieceliakalnej, niealergicznej nadwrażliwości na gluten, bądź pszenicę!!! Ale to żaden wyrok, jedynie uważne obserwowanie organizmu i stosowanie się do zaleceń dietetycznych!

Dieta celiakia ma dziś wiele do zaoferowania. Powstaje również coraz większą oferta piekarnicza i restauracyjna dla osób eliminujących gluten! Osoby, które nie chorują na zdiagnozowaną celiakię, nie powinny eliminować całkowicie glutenu. Nie ulegajmy modzie na bezglutenowe jedzenie, jeśli nie ma ku temu powodu.

Jakie produkty wybieramy na diecie bezglutenowej przy celiakii?

  • ryż brązowy, dziki
  • amarantus
  • quinoa (komosa ryżowa)
  • sezam
  • len
  • słonecznik
  • dynia
  • orzechy
  • migdały
  • pieczywa z mąki pełnoziarnistej – ryżowe, kukurydziane, gryczane
  • pieczywa i potrawy z dodatkiem ziaren, płatków, otrąb, kasz bezglutenowych – gryka, proso, kukurydza, ryż, amarantus.

Mamy oczywiście również szeroki wybór produktów z oznaczeniem – bez glutenu, w tym makaronów! Również jest wiele produktów, w których niepozornie kryje się gluten: owoce suszone, przyprawy, gotowe produkty mięsne, mleczne, słodkie przekąski i przetwory warzywne (sałatki z majonezem, pasztety sojowe, warzywa w puszce). Jaki mamy wachlarz możliwości na diecie bezglutenowej?

  • Świeże, nieprzetworzone mięso, ryby, jaja
  • Mleko i przetwory fermentowane (kefir, maślanka, jogurty naturalne, biały ser, ser żółty dobrej jakości)
  • Tłuszcze: masło, oleje roślinne, oliwa z oliwek
  • Wszystkie warzywa i owoce – świeże, mrożone, konserwowane bez dodatków, strączkowe
  • Produkty zbożowe – ryż biały i brązowy, kasza jaglana (z prosa), gryczana, quinoa, płatki kukurydziane, jaglane, ryżowe, amarantus

Osoby, które zaczynają swoją drogę z bezglutenowym jedzeniem i przechodzą na nowy styl życia dieta celiakia, mogą na początku stracić głowę. Łatwo jest wpaść również w stagnację i monotonię żywieniową, co będzie działało niekorzystnie na nasz układ odpornościowy. Tylko zdrowa i właściwie zbilansowana, różnorodna dieta – ułożona przez specjalistę, daje gwarancję poznania i przyswojenia nowych zasad odżywiania oraz znaczną poprawę samopoczucia już od pierwszych chwil stosowania diety.

Zacznij jeść bezglutenowo jeżeli chorujesz na celiakię

Dla osób z celiakią, chorobą autoimmunologiczną, która jest wywoływana przez spożywanie glutenu (białka występującego w pszenicy, jęczmieniu i życie), wiadomość o rozpoznaniu jednostki chorobowej, może od razu przynieść ulgę – i ogromne obciążenie. Może to przynieść ulgę, ponieważ postawienie dokładnej diagnozy może zająć nawet dziesięć lat, a także obciążenie, ponieważ teraz to Ty musisz zmienić styl życia, aby kontrolować chorobę.

Celiakia to zaburzenie trawienne, które pojawia się w reakcji na gluten, białko występujące w życie, jęczmieniu, pszenicy i setkach produktów spożywczych z tych zbóż. Układ odpornościowy organizmu reaguje na gluten i powoduje uszkodzenie jelit. Celiakia, znana również jako celiakia lub enteropatia wrażliwa na gluten, jest dość powszechna.

Jakie są objawy celiakii?

Objawy celiakii mogą być różne, od łagodnych do ciężkich. Niektórzy ludzie nie mają żadnych objawów, chociaż nadal rozwijają się uszkodzenia jelit. Celiakia jest czasami błędnie diagnozowana jako zespół jelita drażliwego, choroba Leśniowskiego-Crohna lub wrzody żołądka. Wiele osób dorosłych z celiakią, które nie żywią się dieta celiakia w ogóle nie ma objawów ze strony przewodu pokarmowego. Jednak brak wchłaniania składników odżywczych może prowadzić do innych problemów, w tym utraty wagi i niedożywienia.

U niektórych osób celiakia powoduje swędzącą, pęcherzową wysypkę znaną jako opryszczkowate zapalenie skóry. Może się rozpocząć od intensywnego pieczenia w okolicach łokci, kolan, skóry głowy, pośladków i pleców. Tworzą się skupiska czerwonych, swędzących guzków, które następnie pokrywają strup.

Zwykle pojawia się po raz pierwszy w okresie dojrzewania i częściej występuje u mężczyzn niż u kobiet. Niektóre osoby z celiakią doświadczają depresji, drażliwości, słabej pamięci i trudności z koncentracją. Przewlekła choroba może prowadzić do problemów z nastrojem i pamięcią, zwłaszcza gdy występuje przewlekły ból lub zmęczenie związane z anemią.

Czego nie jeść przy celiakii?

Nie spożywaj żadnych pokarmów zawierających gluten. Należą do nich pokarmy wykonane z pszenicy, jęczmienia, żyta lub pszenżyta (krzyżówka pszenicy i żyta). Typowe pokarmy zawierające gluten to:

  • Bajgle
  • Chleb
  • Płatki śniadaniowe zrobione z pszenicy, jęczmienia lub żyta, lub które mają w nazwie określenie „słód” lub „słód”. Słód wytwarzany jest z jęczmienia
  • Krakersy
  • Makaron
  • Pizza

Unikaj wszystkich produktów piwnych, chyba że mówią, że są bezglutenowe. Piwa z alkoholem i bez alkoholu – w tym lager, ale i stout – zawierają gluten, chyba że wyraźnie mówią, że są bezglutenowe.

Unikaj owsa, przynajmniej na początku. Owies może powodować objawy u niektórych osób, być może w wyniku zanieczyszczenia pszenicy, jęczmienia lub żyta podczas przetwarzania. Ale wiele osób z celiakią może jeść umiarkowane ilości owsa bez objawów. Pracownicy służby zdrowia różnią się pod względem długoterminowych zaleceń dotyczących spożywania pokarmów zawierających owies. Ale większość zgadza się, że owies oznaczony jako bezglutenowy jest bezpieczny.

Uważnie czytaj etykiety żywności. Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) twierdzi, że jeśli żywność sprzedawana w USA jest oznaczona jako bezglutenowa, musi zawierać mniej niż 20 części na milion (ppm) glutenu. Poszukaj ukrytego glutenu . Produkty takie jak lody, sosy sałatkowe, słodycze, zupy i warzywa w puszkach i mrożone oraz inne przetworzone produkty spożywcze mogą zawierać ukryty gluten.

Celiakia dieta co jeść?

Jaja i produkty mleczne. Niektóre produkty mleczne mogą nasilać objawy. Jeśli masz pytania dotyczące produktów mlecznych, zapytaj swojego lekarza. Przeczytaj uważnie etykiety składników. Niektóre sery topione zawierają gluten.

Mąki i potrawy z amarantusa, maranta, fasoli, gryki, kukurydzy, mąki kukurydzianej, lnu, prosa, ziemniaków, bezglutenowych orzechów i otrębów owsianych, komosy ryżowej, ryżu, sorgo, soi, tapioki lub teffu.

Świeże, mrożone lub nieprzetworzone mięso w puszkach . (Przykłady przetworzonych mięs, których należy unikać, to hot dogi, salami i wędliny.) Przeczytaj etykiety dodatków, które mogą zawierać gluten. Świeże, mrożone, suszone lub konserwowane owoce i warzywa, jeśli nie zawierają zagęszczaczy lub innych dodatków zawierających gluten. Niektóre napoje alkoholowe, w tym wino, alkohol (w tym whisky i brandy), likiery i cydry. Kiedy jesz poza domem, szukaj restauracji, które serwują jedzenie bezglutenowe. Możesz zapytać, czy szef kuchni zna się na gotowaniu bez glutenu. Poszukaj także sklepów spożywczych, które sprzedają pizzę bezglutenową i inne produkty spożywcze. Internet może być kolejnym źródłem informacji o żywności bezglutenowej.

Dieta przy celiakii

Zarządzanie dietą jest kluczową częścią życia z celiakią. Osoby cierpiące na to zaburzenie autoimmunologiczne muszą całkowicie wyeliminować gluten ze swojej diety, ponieważ spożywanie nawet śladowych ilości może spowodować uszkodzenie jelita cienkiego. Należy unikać wszelkich zbóż i produktów zbożowych zawierających pszenicę, żyto, jęczmień lub pszenżyto. Oprócz innych ograniczeń dietetycznych życie bez glutenu może wymagać pewnych dostosowań, ponieważ wiele popularnych produktów zawiera gluten i konieczne może być znalezienie alternatywnych produktów. Jednak dla osób cierpiących na celiakię przestrzeganie ścisłego planu żywieniowego jest niezbędne, aby uniknąć dalszych uszkodzeń jelita cienkiego i opanować objawy choroby.

Celiakia dieta przepisy i jadłospis

Przepisy na dietę dla chorych na celiakię stają się coraz bardziej popularne w dzisiejszym świecie dbającym o zdrowie. Celiakia wpływa na zdolność organizmu do przyswajania niezbędnych witamin, minerałów i składników odżywczych z niektórych produktów spożywczych na bazie glutenu. Przepisy opracowane specjalnie z myślą o potrzebach żywieniowych osób cierpiących na celiakię można znaleźć w Internecie, w książkach kucharskich oraz w wyspecjalizowanych społecznościach osób chorych na celiakię i sieciach wsparcia. Przepisy na dietę dla chorych na celiakię oferują wiele ciekawych opcji zarówno smakowych, jak i odżywczych, pozwalając chorym na celiakię cieszyć się tradycyjną kuchnią, która jest bezpieczna i zdrowa dla ich organizmu.
Dieta w celiakii dorosłych

Trzymanie się diety w celiakii może być wyzwaniem dla dorosłych, ale wcale nie musi. Istnieje wiele przepisów na dietę w przypadku celiakii, które sprawią, że jedzenie będzie zdrowe i satysfakcjonujące. Posiłki na diecie w przypadku celiakii mogą obejmować wszystko, od podstawowych, codziennych, wygodnych potraw po innowacyjne, nowe kreacje pochodzące z kuchni całego świata. Każdy przepis jest opracowywany z myślą o chorych na celiakię, z uwzględnieniem ich potrzeb żywieniowych, a jednocześnie zapewnia wspaniały smak i satysfakcję. Skorzystaj z przepisów na dietę celiakia, abyś mógł się dobrze bawić i jednocześnie mieć pewność, że twoje wymagania żywieniowe jako dorosłego są spełnione.

Często zadawane pytania:

Celiakia jest poważną, genetyczną chorobą autoimmunologiczną, w której spożycie glutenu prowadzi do uszkodzenia jelita cienkiego.

Gluten to białko występujące w pszenicy, jęczmieniu i życie. Składa się głównie z dwóch innych białek – gliadyny i gluteniny.

Celiakia dotyka ludzi w różny sposób. Zidentyfikowano ponad 200 objawów związanych z celiakią. Objawy te mogą wystąpić w układzie pokarmowym lub w innych częściach ciała.

W  klasycznej celiakii u pacjentów występują objawy przedmiotowe i podmiotowe złego wchłaniania, w tym biegunka, biegunka tłuszczowa (blady, cuchnący, tłusty stolec) oraz utrata masy ciała lub zaburzenia wzrostu u dzieci.

W  nieklasycznej celiakii pacjenci mogą mieć łagodne objawy żołądkowo-jelitowe bez wyraźnych objawów złego wchłaniania lub mogą występować pozornie niezwiązane objawy, takie jak niedokrwistość, trudności w utracie wagi, zmęczenie i przewlekła migrena.

bezobjawowej celiakii pacjenci mają pozytywny wynik testu na celiakię, ale nie skarżą się na żadne objawy.

Chociaż dokładna przyczyna nie jest obecnie znana, eksperci ogólnie zgadzają się, że do wywołania celiakii potrzebne są trzy rzeczy: predyspozycje genetyczne, nadmiernie reagujący układ odpornościowy i czynniki środowiskowe. Wyzwalacze środowiskowe mogą obejmować to, kiedy – i ile – glutenu jest wprowadzany do diety, traumatyczne/stresujące wydarzenia i inne czynniki. Potrzebne są dalsze badania, aby określić, jak dużą rolę odgrywają czynniki środowiskowe w wywoływaniu celiakii.

Proste badanie krwi jest pierwszym krokiem w diagnozowaniu celiakii. Osoby z celiakią, które jedzą gluten, mają wyższy niż normalny poziom niektórych przeciwciał we krwi. Te przeciwciała są wytwarzane przez układ odpornościowy, ponieważ postrzega gluten (białka występujące w pszenicy, życie i jęczmieniu) jako zagrożenie. Po pozytywnym badaniu krwi następuje następnie biopsja endoskopowa w celu potwierdzenia diagnozy.

Dieta bezglutenowa niekoniecznie oznacza utratę wagi i może powodować pewne niedobory składników odżywczych. Dieta bezglutenowa jest zalecana tylko osobom z celiakią lub innymi zaburzeniami związanymi z glutenem. Jeśli uważasz, że gluten jest dla Ciebie problemem, jak najszybciej skonsultuj się z lekarzem w celu ustalenia diagnozy przed rozpoczęciem diety bezglutenowej. Po przejściu na dietę bezglutenową trudniej jest zdiagnozować lub wykluczyć celiakię.

Tak, musisz być na diecie zawierającej gluten, aby test był dokładny. Kontynuuj spożywanie normalnej diety zawierającej gluten aż do testu. Jeśli byłeś na diecie bezglutenowej przez kilka tygodni lub dłużej, powinieneś rozpocząć „gluten challenge” pod radą i opieką lekarza. Wyzwaniem dla glutenu jest ponowne wprowadzenie glutenu do diety.

Ziarna w Celiakii:

Zwykle bezpieczneRyzykownyNie dozwolony
OwiesDania gotowe (np. puree ziemniaczane)Pszenica samopsza
Skrobia pszenna (bezglutenowa)Czipsy ziemniaczaneJęczmień
Skrobia kukurydziana, ryżowa i ziemniaczanaRyż dmuchanykuskus
Płatki ryżowe i kukurydziane bez słodu jęczmiennegoMieszanki ryżu sezonowegoPszenica durum
Ryż Emmer
Proso i Teff Żyto
Certyfikowana kasza gryczana bezglutenowa Orkisz
Komosa ryżowa pszenżyto
amarant Niedojrzałe ziarno orkiszu
Mąka karobowa Pszenica
Tapioka  
Maniok  
Kasztany  
5/5 - (6 votes)