Dieta Celiakia

Kategoria:

99.00 

Ilość Dni: 14
Ilość posiłków w ciągu dnia:
5
Kaloryczność: 1600 kcal lub 2500 kcal
Możliwość powtarzania: Tak
Czas wysłania: do 12h
Plan dietetyczny zawiera:

📋  7-Dniowy Jadłospis
🛒  Lista Zakupów
📝  Wydruk na Lodówkę

Wyczyść

Co znajdziesz w zamówionym planie żywieniowym – Dieta Celiakia?

  • Dieta przy celiakii została opracowana przez certyfikowanego dietetyka z wieloletnim stażem
  • Nauczysz się sposobu żywienia, który pomoże Ci pokonać i uciszyć objawy celiakii
  • W jadłospisie znajdziesz sprawdzone przepisy na potrawy bezglutenowe
  • Wszystkie potrawy w planie żywieniowym są pyszne i polecane przez wielu klientów

Dla kogo dieta celiakia?

Dieta celiakia w pierwszej kolejności przeznaczona jest dla osób ze zdiagnozowaną celiakią, czyli autoimmunologiczną chorobą o podłożu genetycznym – trwającą całe życie, polegającą na nietolerancji glutenu i białka znajdującego się w zbożach (pszenicy, życie, owsie i jęczmieniu). Te osoby muszą rygorystycznie przestrzegać diety!

Oprócz zdiagnozowanej celiakii, są również przypadki występowania nietolerancji glutenu, bądź też nieceliakalnej, niealergicznej nadwrażliwości na gluten, bądź pszenicę!!! Ale to żaden wyrok, jedynie uważne obserwowanie organizmu i stosowanie się do zaleceń dietetycznych!

Dieta celiakia ma dziś wiele do zaoferowania. Powstaje również coraz większą oferta piekarnicza i restauracyjna dla osób eliminujących gluten! Osoby, które nie chorują na zdiagnozowaną celiakię, nie powinny eliminować całkowicie glutenu. Nie ulegajmy modzie na bezglutenowe jedzenie, jeśli nie ma ku temu powodu.

Jakie produkty wybieramy na diecie bezglutenowej przy celiakii?

  • ryż brązowy, dziki
  • amarantus
  • quinoa (komosa ryżowa)
  • sezam
  • len
  • słonecznik
  • dynia
  • orzechy
  • migdały
  • pieczywa z mąki pełnoziarnistej – ryżowe, kukurydziane, gryczane
  • pieczywa i potrawy z dodatkiem ziaren, płatków, otrąb, kasz bezglutenowych – gryka, proso, kukurydza, ryż, amarantus.

Mamy oczywiście również szeroki wybór produktów z oznaczeniem – bez glutenu, w tym makaronów! Również jest wiele produktów, w których niepozornie kryje się gluten: owoce suszone, przyprawy, gotowe produkty mięsne, mleczne, słodkie przekąski i przetwory warzywne (sałatki z majonezem, pasztety sojowe, warzywa w puszce). Należy bardzo uważać na produkty zawierające cukier podczas stosowania diety insulinooporność.

Jaki mamy wachlarz możliwości na diecie bezglutenowej?

  • Świeże, nieprzetworzone mięso, ryby, jaja
  • Mleko i przetwory fermentowane (kefir, maślanka, jogurty naturalne, biały ser, ser żółty dobrej jakości)
  • Tłuszcze: masło, oleje roślinne, oliwa z oliwek
  • Wszystkie warzywa i owoce – świeże, mrożone, konserwowane bez dodatków, strączkowe
  • Produkty zbożowe – ryż biały i brązowy, kasza jaglana (z prosa), gryczana, quinoa, płatki kukurydziane, jaglane, ryżowe, amarantus

Osoby, które zaczynają swoją drogę z bezglutenowym jedzeniem i przechodzą na nowy styl życia dieta celiakia, mogą na początku stracić głowę. Łatwo jest wpaść również w stagnację i monotonię żywieniową, co będzie działało niekorzystnie na nasz układ odpornościowy. Tylko zdrowa i właściwie zbilansowana, różnorodna dieta – ułożona przez specjalistę, daje gwarancję poznania i przyswojenia nowych zasad odżywiania oraz znaczną poprawę samopoczucia już od pierwszych chwil stosowania diety. Dieta Celiakia występuje w dwóch kalorycznościach podobnie jak plany żywieniowe dla osób zdrowych dieta 1600 kcal i dieta 2500 kcal

Zacznij jeść bezglutenowo jeżeli chorujesz na celiakię

Dla osób z celiakią, chorobą autoimmunologiczną, która jest wywoływana przez spożywanie glutenu (białka występującego w pszenicy, jęczmieniu i życie), wiadomość o rozpoznaniu jednostki chorobowej, może od razu przynieść ulgę – i ogromne obciążenie. Może to przynieść ulgę, ponieważ postawienie dokładnej diagnozy może zająć nawet dziesięć lat, a także obciążenie, ponieważ teraz to Ty musisz zmienić styl życia, aby kontrolować chorobę.

Celiakia to zaburzenie trawienne, które pojawia się w reakcji na gluten, białko występujące w życie, jęczmieniu, pszenicy i setkach produktów spożywczych z tych zbóż. Układ odpornościowy organizmu reaguje na gluten i powoduje uszkodzenie jelit. Celiakia, znana również jako celiakia lub enteropatia wrażliwa na gluten, jest dość powszechna.

Jakie są objawy celiakii?

Objawy celiakii mogą być różne, od łagodnych do ciężkich. Niektórzy ludzie nie mają żadnych objawów, chociaż nadal rozwijają się uszkodzenia jelit. Celiakia jest czasami błędnie diagnozowana jako zespół jelita drażliwego, choroba Leśniowskiego-Crohna lub wrzody żołądka. Wiele osób dorosłych z celiakią, które nie żywią się dieta celiakia w ogóle nie ma objawów ze strony przewodu pokarmowego. Jednak brak wchłaniania składników odżywczych może prowadzić do innych problemów, w tym utraty wagi i niedożywienia.

U niektórych osób celiakia powoduje swędzącą, pęcherzową wysypkę znaną jako opryszczkowate zapalenie skóry. Może się rozpocząć od intensywnego pieczenia w okolicach łokci, kolan, skóry głowy, pośladków i pleców. Tworzą się skupiska czerwonych, swędzących guzków, które następnie pokrywają strup.

Często pojawia się po raz pierwszy w wieku nastoletnim i częściej występuje wśród mężczyzn niż kobiet. Niektóre osoby z celiakią doświadczają depresji, drażliwości, słabej pamięci i problemów z koncentracją. Wysiłek związany z chorobą przewlekłą może przyczyniać się do problemów z nastrojem i pamięcią, zwłaszcza gdy występuje przewlekły ból lub zmęczenie związane z anemią.

Czego nie jeść przy celiakii?

Nie spożywaj żadnych pokarmów zawierających gluten. Należą do nich pokarmy wykonane z pszenicy, jęczmienia, żyta lub pszenżyta (krzyżówka pszenicy i żyta). Typowe pokarmy zawierające gluten to:

Bajgle.
Chleb.
Płatki śniadaniowe zrobione z pszenicy, jęczmienia lub żyta, lub które mają w nazwie określenie „słód” lub „słód”. Słód wytwarzany jest z jęczmienia.
Krakersy.
Makaron.
Pizza.
Unikaj wszystkich produktów piwnych, chyba że mówią, że są bezglutenowe. Piwa z alkoholem i bez alkoholu – w tym lager, ale i stout – zawierają gluten, chyba że wyraźnie mówią, że są bezglutenowe.

Unikaj owsa, przynajmniej na początku. Owies może powodować objawy u niektórych osób, być może w wyniku zanieczyszczenia pszenicy, jęczmienia lub żyta podczas przetwarzania. Ale wiele osób z celiakią może jeść umiarkowane ilości owsa bez objawów. Pracownicy służby zdrowia różnią się pod względem długoterminowych zaleceń dotyczących spożywania pokarmów zawierających owies. Ale większość zgadza się, że owies oznaczony jako bezglutenowy jest bezpieczny.

Uważnie czytaj etykiety żywności. Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) twierdzi, że jeśli żywność sprzedawana w USA jest oznaczona jako bezglutenowa, musi zawierać mniej niż 20 części na milion (ppm) glutenu. Poszukaj ukrytego glutenu . Produkty takie jak lody, sosy sałatkowe, słodycze, zupy i warzywa w puszkach i mrożone oraz inne przetworzone produkty spożywcze mogą zawierać ukryty gluten.

Co jeść przy celiakii?

Jaja i produkty mleczne. Niektóre produkty mleczne mogą nasilać objawy. Jeśli masz pytania dotyczące produktów mlecznych, zapytaj swojego lekarza. Przeczytaj uważnie etykiety składników. Niektóre sery topione zawierają gluten.
Mąki i potrawy z amarantusa, maranta, fasoli, gryki, kukurydzy, mąki kukurydzianej, lnu, prosa, ziemniaków, bezglutenowych orzechów i otrębów owsianych, komosy ryżowej, ryżu, sorgo, soi, tapioki lub teffu.
Świeże, mrożone lub nieprzetworzone mięso w puszkach . (Przykłady przetworzonych mięs, których należy unikać, to hot dogi, salami i wędliny.) Przeczytaj etykiety dodatków, które mogą zawierać gluten.
Świeże, mrożone, suszone lub konserwowane owoce i warzywa, jeśli nie zawierają zagęszczaczy lub innych dodatków zawierających gluten.
Niektóre napoje alkoholowe, w tym wino, alkohol (w tym whisky i brandy), likiery i cydry.
Kiedy jesz poza domem, szukaj restauracji, które serwują jedzenie bezglutenowe. Możesz zapytać, czy szef kuchni zna się na gotowaniu bez glutenu. Poszukaj także sklepów spożywczych, które sprzedają pizzę bezglutenową i inne produkty spożywcze. Internet może być kolejnym źródłem informacji o żywności bezglutenowej.