Dieta Ketogeniczna

Kategoria:

49.00 

Ilość Dni: 7
Ilość posiłków w ciągu dnia:
5
Kaloryczność: 1600 kcal lub 2500 kcal
Możliwość powtarzania: Tak
Czas wysłania: do 12h
Plan dietetyczny zawiera:

📋  7-Dniowy Jadłospis
🛒  Lista Zakupów
📝  Wydruk na Lodówkę

Wyczyść

Co to jest dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna to dieta bogata w tłuszcze, umiarkowanie białkowa i niskowęglowodanowa, która różni się od ogólnych zaleceń żywieniowych. Wiele pokarmów bogatych w składniki odżywcze jest źródłem węglowodanów, w tym owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, mleko i jogurt. W diecie ketonowej węglowodany ze wszystkich źródeł są poważnie ograniczone. Aby utrzymać węglowodany poniżej 50 gramów dziennie, osoby na diecie ketonowej często nie spożywają pieczywa, zbóż ani zbóż. I nawet owoce i warzywa są ograniczone, ponieważ one również zawierają węglowodany. Dla większości ludzi dieta ketonowa wymaga dużych zmian w sposobie, w jaki zwykle jedzą.

Dlaczego dieta Keto ogranicza węglowodany?

Węglowodany są głównym źródłem energii naszego organizmu. Bez wystarczającej ilości węglowodanów na energię organizm rozkłada tłuszcz na ketony. Ketony stają się wtedy podstawowym źródłem paliwa dla organizmu. Ketony dostarczają energii sercu, nerkom i innym mięśniom. Organizm wykorzystuje również ketony jako alternatywne źródło energii dla mózgu. Stąd nazwa tego wzorca żywieniowego.

Dla naszego organizmu dieta ketogeniczna jest w rzeczywistości postem częściowym. Podczas całkowitego postu lub głodu organizm nie ma źródła energii. W ten sposób rozkłada beztłuszczową masę mięśniową na paliwo. Keto jest alternatywnym źródłem energii dzięki diecie ketonowej. W przeciwieństwie do pełnego postu dieta ketogeniczna pomaga utrzymać beztłuszczową masę mięśniową.

Dodatkowo każdy, kto uczestniczy w diecie ketogenicznej, ma zarówno krótko-, jak i długoterminowe zagrożenia dla zdrowia. Krótkoterminowe zagrożenia dla zdrowia obejmują objawy grypopodobne. Na przykład rozstrój żołądka, ból głowy, zmęczenie i zawroty głowy. Nazywa się to „keto grypą”. Niektórzy ludzie zgłaszają również problemy ze snem. Ograniczenie warzyw, owoców i produktów pełnoziarnistych bogatych w błonnik może również zwiększyć ryzyko zaparć.

Wiele razy osoby na diecie ketonowej będą musiały przyjmować suplementy błonnika, aby zachować regularność, ale należy to omówić z lekarzem. Długotrwałe zagrożenia dla zdrowia związane z dietą ketogeniczną obejmują kamienie nerkowe, choroby wątroby oraz niedobory witamin i minerałów. Aby ograniczyć węglowodany, kroi się wiele warzyw i owoców o dużej zawartości składników odżywczych. Tak więc spożycie witamin A, C, K i kwasu foliowego jest zwykle niskie.

Wysokotłuszczowy charakter diety ketonowej jest bardzo kontrowersyjny. Wiele badań wykazało, że diety bogate w tłuszcze nasycone mogą zwiększać ryzyko chorób serca i innych przewlekłych problemów zdrowotnych. Ryzyko, jakie mogą podejmować osoby stosujące dietę ketonową w odniesieniu do ich długoterminowego zdrowia sercowo-naczyniowego, nie zostało w pełni zbadane.

Co nauka mówi nam o diecie Keto?

Od ponad 100 lat dieta ketogeniczna jest stosowana w leczeniu padaczki, zaburzenia charakteryzującego się napadami padaczkowymi. Ostatnie badania oceniają dietę ketogeniczną jako alternatywne leczenie otyłości i cukrzycy. Badania nad korzyściami diety ketogenicznej w tych warunkach są bardzo ograniczone. Na niewielkiej grupie osób przeprowadzono badanie skuteczności diety ketogenicznej. Większość badań nad chorobą Alzheimera opiera się na badaniach na zwierzętach laboratoryjnych. Potrzebne są dalsze badania, aby w pełni ocenić bezpieczeństwo tego modelu żywieniowego. Ponadto należy zbadać długoterminowe skutki zdrowotne diety ketonowej.

Wskaźnik masy ciała i indywidualne tempo metabolizmu wpływają na to, jak szybko różne osoby wytwarzają ketony. Oznacza to, że na diecie ketonowej niektórzy ludzie tracą wagę wolniej niż inni — nawet jeśli przestrzegają tego samego dokładnego planu diety ketonowej. Dla tej grupy osób dieta ketonowa może być frustrująca i może wpływać na ich motywację do wprowadzania zdrowych zmian w diecie. Ponadto wiele osób nie jest w stanie trzymać się diety ketonowej i odzyskać wagi po powrocie do poprzedniego wzorca jedzenia.