Dieta Lekkostrawna

Kategoria:

49.00 

Ilość Dni: 7
Ilość posiłków w ciągu dnia:
5
Kaloryczność: 1600 kcal lub 2500 kcal
Możliwość powtarzania: Tak
Czas wysłania: do 12h
Plan dietetyczny zawiera:

📋  7-Dniowy Jadłospis
🛒  Lista Zakupów
📝  Wydruk na Lodówkę

Wyczyść

Czym jest Dieta Lekkostrawna?

Dieta lekkostrawna to przede wszystkim modyfikacja podstawowego żywienia, stosowana w wyjątkowych sytuacjach chorobowych lub po przeprowadzeniu zabiegów operacyjnych! Czyli zawsze wtedy, kiedy musimy odciążyć nasz organizm. Jak sama nazwa wskazuje, gotując i przygotowując posiłki w sposób łatwostrawny!

Najważniejszą zasadą diety lekkostrawnej jest eliminacja niestrawnych produktów i potraw, które pozostają pozostawać w żołądku i wytwarzają gazy. Lekka dieta wykreśla się od wyrobów wędzonych, pikantnych i marynowanych. W diecie lekkostrawnej należy również unikać pokarmów bogatych w błonnik pokarmowy. Należy jednak pamiętać, że jest to integralna część zdrowej, odpowiednio zbilansowanej diety, dlatego zalecana jest zmiana jej źródła.

Ważną zasadą diety lekkostrawnej jest spożywanie 4-5 małych posiłków dziennie w podobnych odstępach czasu oraz picie co najmniej 1,5 litra wody. Przeżuwaj też ostrożnie każdy kęs. Ważną modyfikacją diety lekkostrawnej jest również zmiana sposobu przygotowywania potraw. Zalecaną techniką gotowania jest najpierw gotowanie i gotowanie na parze w wodzie, a następnie pieczenie w folii, rękawach lub zamkniętym naczyniu żaroodpornym. Bez smażenia, grillowania i duszenia.

W jakich jeszcze sytuacjach, konieczna będzie dieta lekkostrawna?

  • w chorobach żołądka i jelit
  • w chorobach nowotworowych przewodu pokarmowego
  • w okresie rekonwalescencji po zabiegach chirurgicznych
  • u osób starszych
  • Jakie są podstawy diety lekkostrawnej?

Jakie są podstawy diety lekkostrawnej?

  • Ograniczenie błonnika pokarmowego do minimum (dozwolone ok 25g/dobę).
Jest to konieczne z uwagi na właściwości wiązania wody i przez to zalegania  w przewodzie pokarmowym. Jednak całkowita rezygnacja z błonnika pokarmowego, byłaby niewskazana. Błonnik nie tylko wpływa korzystnie na procesy fermentacji, ale też mikroflorę bakteryjną. Ograniczenie jego ilości w diecie lekkostrawnej, można uzyskać stosując kilka zasad:

– używamy zawsze świeżych i młodych warzyw i owoców
– obieramy skórkę z dojrzałych warzyw i owoców
– wydłużamy czas gotowania
– rozdrabniamy, przecieramy i wybieramy zawsze tak przygotowane produkty
(soki, przeciery, konfitury, zamiast całych owoców)
– eliminujemy produkty z całego ziarna i pełnego przemiału, zastępując lekkostrawnymi: kus-kus, pieczywo pszenne, sucharki!

  • Dozwolone tłuszcze roślinne to olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej lniany i kokosowy, przy czym najbardziej pożądane, będą te z omega-3! Staramy się ograniczać również masło, do niewielkich ilości extra 82%!
  • Staramy się zwiększyć do maksimum ilość warzyw i owoców, zwłaszcza tych, bogatych w karotenoidy! Wskazane są więc mocno zielone warzywa (szpinak, jarmuż, sałata), jak również czerwone i pomarańczowe (pomidor bez skóry, marchew, dynia, morele, brzoskwinie, mango i melon)
  • Kluczowa w diecie lekkostrawnej jest ilość i częstotliwość posiłków
    – 4-6 niewielkich posiłków o stałych porach dnia! Chodzi o regularne dostarczanie organizmowi niezbędnych kalorii, w mniejszych porcjach, co ułatwi proces trawienia i metabolizowania składników odżywczych.
  • Dzienny rozkład energii, powinien być zbilansowany według proporcji: 15% białko, 20% tłuszcz i ok 65% węglowodany, nie pomijając niezbędnych składników odżywczych i witamin.