Dieta Niedoczynność Tarczycy

Kategoria:

49.00 

Ilość Dni: 14
Ilość posiłków w ciągu dnia:
5
Kaloryczność: 1600 kcal lub 2500 kcal
Możliwość powtarzania: Tak
Czas wysłania: do 12h
Plan dietetyczny zawiera:

📋  7-Dniowy Jadłospis
🛒  Lista Zakupów
📝  Wydruk na Lodówkę

Wyczyść

Co znajdziesz w zamówionym w Diecie na Niedoczynność Tarczycy?

  • Dieta przy niedoczynności tarczycy przygotowana została przez dietetyka specjalistę
  • Zobaczysz jak wyglada prawidłowy sposób odżywiania przy twojej chorobie
  • W opracowanej diecie znajdziesz mnóstwo pysznych i zdrowych dla ciebie przepisów
  • Dania są łatwe w przygotowaniu i bardzo smaczne

Czym jest dieta niedoczynność tarczycy?

Kiedy dieta niedoczynność tarczycy może Ci pomóc? Gdy metabolizm zwalnia, zaczynasz odczuwać zmęczenie i senność. Organizm zwalnia obroty, co za tym idzie – spowolnienie czynności serca, niskie ciśnienie tętnicze, uczucie zimna, suchość i łuszczenie skóry! Mogą pojawić się zaparcia, problem z trudnym do opanowania przyrostem masy ciała. Również z nieprawidłowościami w działaniu tarczycy, łączone są objawy depresji, zaburzenia cyklu miesiączkowego, czy problemy z płodnością!

Jak widać hormon tarczycy, odpowiada za wiele sfer naszego organizmu. Aby upewnić się w diagnozie, wymagane jest oznaczenie podstawowych badań laboratoryjnych z krwi (TSH), tak aby przekonać się, czy tarczyca produkuje wystarczającą ilość hormonów, zgodnie z potrzebami naszego organizmu!

Dla Kogo niezbędna jest dieta niedoczynność tarczycy?

Dietę na niedoczynność tarczycy, stosuje się w sytuacjach, gdy występuje przewlekłe zapalenie tarczycy, zwane chorobą Haschimoto lub po zabiegach usunięcia tarczycy!

Z uwagi na wolniejszy metabolizm, zaleca się przyjmowanie znacznie mniejszej ilości kalorii, niż u osoby zdrowej. Ponadto należy pamiętać o:

  1. Jedzeniu 4-5 niewielkich posiłków w regularnych odstępach czasu, dzięki czemu organizm nie będzie zmuszony oszczędzać oraz łatwiej i szybciej zwiększy metabolizm przez trawiony pokarm.
  2. Nie przejadać się na wieczór, aby nie obciążać układu pokarmowego.
  3. Ostatni posiłek, należy zjadać min. 3 godziny przed snem.
  4. Dbać o odpowiednią ilość i jakość płynów w diecie (niegazowana woda z dużą zawartością minerałów, w tym jodu).
  5. Szczególnie zadbać o takie minerały jak: żelazo, jod, selen i cynk.
  6. Zwrócić uwagę na produkty „wolotwórcze”, które ograniczają przyswajanie jodu z żywności (warzywa kapustne, soja, rzepa, rzodkiew, nasiona gorczycy, orzeszki ziemne).
  7. Zadbać o dobre źródła białka pełnowartościowego, kwasów tłuszczowych omega 3, i węglowodanów złożonych o niskim ładunku glikemicznym, bogate w błonnik, które zapewnią stopniowe uwalnianie glukozy do krwi.
  8. Wyeliminować węglowodany proste, które zaburzają metabolizm.

Co jeść i czego nie jeść?

Hormon tarczycy pomaga kontrolować szybkość metabolizmu. Im szybszy metabolizm, tym więcej kalorii spala organizm w spoczynku. Osoby z niedoczynnością tarczycy wytwarzają mniej hormonów tarczycy. Oznacza to, że mają wolniejszy metabolizm i spalają mniej kalorii w spoczynku. Wolny metabolizm wiąże się z wieloma zagrożeniami dla zdrowia.

Może powodować:

  • zmęczenie
  • zwiększać poziom cholesterolu we krwi
  • utrudniać odchudzanie.

Jeśli niedoczynność tarczycy utrudnia utrzymanie wagi, spróbuj umiarkowanych do intensywnych ćwiczeń aerobowych. Obejmuje to sporty, takie jak szybki marsz, jogging, turystyka piesza i wioślarstwo. Badania pokazują, że ćwiczenia aerobowe o umiarkowanej lub intensywnej intensywności mogą pomóc w zwiększeniu poziomu hormonów tarczycy. To z kolei może przyspieszyć metabolizm i może być stosowane jako uzupełnienie diety na niedoczynność tarczycy. Osoby z niedoczynnością tarczycy mogą również odnieść korzyści ze zwiększonego spożycia białka. Badania wykazały, że dieta bogata w białko może pomóc w zwiększeniu tempa metabolizmu. Myślisz, że potrzebujesz produktu dietetycznego na niedoczynność tarczycy?

Po co nam tarczyca?

Nasza maleńka, ale potężna tarczyca jest jedną z głównych siłowni organizmu – a kiedy nie działa prawidłowo, jesteśmy narażeni na jedną z wielu chorób tarczycy. Te zaburzenia mogą być frustrujące, wyniszczające i trudne do opanowania – ale nie jesteś sam w walce i można to zrobić. Szacuje się, że wielu polaków życje z zaburzeniami tarczycy (wielu z nich nie zdaje sobie z tego sprawy!). Ty lub ktoś, kogo kochasz, możesz być jednym z nich.

Jeden z najczęstszych problemów z tarczycą? Niedoczynność tarczycy. Jest to stan, który występuje, gdy organizm nie wytwarza wystarczającej ilości hormonu tarczycy – w przeciwieństwie do nadczynności tarczycy, w której organizm wytwarza zbyt dużo hormonu tyroksyny.

Hormony tarczycy są bardzo ważne i odgrywają ważną rolę we wszystkim, od naprawy komórek i metabolizmu po regulację poziomu energii i nastroju. Bez tych hormonów osoby z niedoczynnością tarczycy stają przed szeregiem potencjalnie niebezpiecznych objawów i powikłań. Niestety lista skutków ubocznych jest długa. W ciężkich przypadkach może wystąpić obrzęk śluzowaty i śpiączka. Jest to stan zagrażający życiu, w którym ciężka niedoczynność tarczycy może prowadzić do upośledzenia umysłowego, hipotermii i niewydolności narządów.

Minerały i składniki odżywcze są bardzo ważne

Substancje odżywcze odgrywają ważną rolę w funkcjonowaniu tarczycy. Pamiętasz, jak wspomnieliśmy o jodze? Istnieje wiele badań klinicznych potwierdzających związek między jodem a czynnością tarczycy. Według jednego z badań „przewlekłe narażenie na nadmiar jodu w wodzie lub źle monitorowana sól jest czynnikiem ryzyka niedoczynności tarczycy.” Tak – zbyt dużo jodu może być prawdziwym problemem.

Aby skomplikować sprawę, inne badanie wykazało, że niedobór jodu może również prowadzić do problemów z tarczycą. Dlatego tak ważne jest, aby porozmawiać z lekarzem o sprawdzaniu poziomu jodu – zwłaszcza jeśli uważasz, że otrzymujesz za dużo lub za mało tego składnika odżywczego. Jeśli jesz za mało, pamiętaj o dodaniu do jedzenia soli jodowanej. Jedzenie owoców morza (patrz poniżej) może również pomóc, podobnie jak przyjmowanie suplementów jodu. Jednak nie przesadzaj.

Jak dieta niedoczynność tarczycy wpływa na tarczycę?

Niedoczynność tarczycy występuje, gdy organizm nie wytwarza wystarczającej ilości hormonów tarczycy. Często lekarze leczą niedoczynność tarczycy lekami, które zastępują hormony tarczycy. Chociaż dieta nie może wyleczyć niedoczynności tarczycy, odgrywa trzy główne role w leczeniu tej choroby:

  • Pokarmy zawierające określone składniki odżywcze, takie jak jod, selen i cynk, mogą pomóc w utrzymaniu prawidłowej funkcji tarczycy.
  • Inne pokarmy zakłócają normalną czynność tarczycy, na przykład te zawierające goitrogeny i soję, więc ograniczenie ich może złagodzić objawy.
  • Niektóre pokarmy i suplementy mogą wpływać na wchłanianie przez organizm leków zastępujących tarczycę, więc ograniczenie tych produktów może również pomóc.
  • Niedoczynność tarczycy może prowadzić do przyrostu masy ciała, ponieważ może spowolnić metabolizm człowieka.

Dlatego każda osoba z niedoczynnością tarczycy powinna dążyć do zdrowej diety zapobiegającej przybieraniu na wadze. Wprowadzenie zmian w diecie może mieć wpływ na samopoczucie danej osoby i może pomóc poprawić jej jakość życia. Poniższe sekcje określają niektóre składniki odżywcze, które mogą pomóc osobom z niedoczynnością tarczycy, oraz jakie pokarmy je zawierają.