Dieta w Ciąży

49.00 

Ilość Dni: 7
Ilość posiłków w ciągu dnia:
5
Kaloryczność: 1600 kcal lub 2500 kcal
Możliwość powtarzania: Tak
Czas wysłania: do 12h
Plan dietetyczny zawiera:

📋  7-Dniowy Jadłospis
🛒  Lista Zakupów
📝  Wydruk na Lodówkę

Czym jest Dieta w Ciąży?

Jeśli jesteś w ciąży lub planujesz w najbliższym czasie potomstwo, znalazłaś się w odpowiednim miejscu! Podobno sposób, w jaki odżywia się przyszła mama, będzie miało wpływ na stan zdrowia kolejnych dwóch pokoleń 🙂

To, czym karmimy nasz organizm nie jest obojętne! Nawet więcej, jest kluczowe. Często dla kobiet, które będąc już w trakcie ciąży, postanawiają zmienić całkowicie swoje nawyki żywieniowe, wówczas może okazać się to bardzo trudne. Pod wpływem hormonów, zwłaszcza tych ciążowych, podejmowanie rozsądnych, kulinarnych decyzji jest dyskusyjne;) Dlatego właśnie zmiany i wprowadzenie zdrowych zasad żywieniowych, należy zacząć znacznie najszybciej.

Podczas rozwoju płodu ważne jest nie tylko to, czego nie jeść w czasie ciąży, ale także co pić. Oczywiście pierwszym składnikiem, który należy wykluczyć, jest alkohol w jakiejkolwiek postaci. Etanol łatwo przenika do krwi i jest transportowany do płodu przez pępowinę. Organizm dziecka nie może go metabolizować, więc jest to toksyna, która zatruwa organizm. Aby chronić dziecko przed szkodliwym działaniem alkoholu, powinnaś powstrzymać się od picia alkoholu przez całą ciążę.

Regularne spożywanie alkoholu przez kobiety w ciąży może prowadzić do płodowego zespołu alkoholowego (FAS), który charakteryzuje się niską masą urodzeniową, wadami twarzoczaszki, uszkodzeniem komórek nerwowych i opóźnieniem rozwoju. Oprócz alkoholu w czasie ciąży nie należy spożywać napojów gazowanych słodzonych cukrem. Są źródłem cukru, zawierają także sztuczne barwniki i konserwanty. Niektóre mogą również zawierać kofeinę i taurynę. Napój ten zwiększa stężenie glukozy w organizmie i nie dostarcza żadnych wartości odżywczych.

Jak liczone jest zapotrzebowanie kaloryczne w poszczególnych trymestrach ciąży?

Ważne jest, aby zrozumieć zasadę, że będąc w ciąży NIE MUSIMY JEŚĆ ZA DWOJE, LECZ JEŚĆ DLA DWOJGA! To, że wewnątrz rozwija się mały człowiek, nie wymaga jedzenia podwójnych ilości kalorii. Ustalenie zapotrzebowania określa się indywidualnie, w zależności od masy ciała i wzrostu kobiety. W pierwszym trymestrze, zapotrzebowanie się nie zmienia! W drugim wzrasta o ok 300-350 kcal. W trzecim trymestrze wzrasta o kolejne 400-475 kcal! Warto dodać, że jeśli przed zajściem w ciążę zmagałaś się z nadwagą, teraz warto kontrolować wagę, aby w ciąży nie przytyć zbyt wiele i wykorzystać, jak najwięcej zapasów tłuszczu!

Dieta dla przyszłej Mamy to nie tylko wzór planowania posiłków, pomysły na zdrowo zbilansowane posiłki, ale również gotowe wskazówki dla całej rodziny. Jeśli chodzi o prawidłowe kształtowanie nawyków.

Co jest ważne w jadłospisie podczas ciąży?

  • w pierwszej kolejności zdrowe, idealnie zbilansowane pod względem
    makroskładników posiłki.
  • pięć mniejszych posiłków (trzy główne i dwa mniejsze) w regularnych odstępach czasu, dla przyzwyczajenia organizmu do stałych dostaw pożywienia. Taki schemat doskonale reguluje metabolizm, bez magazynowania niepotrzebnego tłuszczu.
  • tylko zdrowe, pełnoziarniste produkty w postaci kasz, ziaren, roślinne
    nienasycone kwasy tłuszczowe najlepszej jakości, orzechy, drób, ryby, jajka,
    wszystko pełne witamin i minerałów.
  • eliminacja produktów przetworzonych, gotowych słodyczy, czy wyrobów cukierniczych, półproduktów, glutaminianu sodu, fast foodów, czy słonych przekąsek!
  • właściwie zbilansowane ilości błonnika, żelaza, magnezu i kwasu foliowego w
    odpowiednio wybranych produktach.
  • sezonowe warzywa i owoce to podstawa! Dlatego stanowią podstawę diety!
  • odpowiednie nawodnienie organizmu! Podstawa to 8 szklanek wody dziennie. Pijemy głównie niegazowaną wodę mineralną lub filtrowaną. Warto rozpoczynać dzień od lekko ciepłej, przegotowanej wody z cytryną na czczo. Taka woda pobudza wątrobę, metabolizm i pracę jelit, jak również będzie zapobiegać zaparciom oraz wspomagać usuwanie toksyn z organizmu!